מסטיקים וסוכריות

מסטיק או גומי לעיסה הוא סוג של ממתק הנועד ללעיסה. כבר בני המאיה נהגו ללעוס את שרף הגומי המופק מעץ הספודילה שגדל במחוז ציקלה שבמקסיקו . המצאת המסטיק המודרני מיוחסת לתומס אדמס בשנת 1871, שטעם חומר הגלם שהכין לצעצועים מאותו שרף עץ . כיום מייצרים את המסטיק בעיקר ממוצרי מבוססי נפט המכילים בתוכם תמציות בטעמים שונים ומתוקים בעבר היו עם סוכר והיום מכילות תחליפי סוכר כמו קסיליטול . בזמן לעיסה משתחררת תכולת המסטיק לפה, ועקב הלעיסה המוגברת מעוררת את בלוטת הרוק הגורם להפרשת מוגברת של רוק אל תוך הפה, בכך יכולת הגוף להילחם נגד חיידקים ולמנוע עששת , גם שפשוף השיניים והמסטיק מנקים את משטחי השיניים משאריות מזון.

השפעת לעיסה מסטיק בבריאות

  • לעיסה מסטיק מגבירה את הזיכרון ואת יכולת הריכוז. עקב עליית זרימת הדם למוח.
  • מחקר מצא שילדים סבלו 40 % פחות מדלקות אוזניים עקב לעיסה מסטיק עם קסיליטול 5 פעמים ביום  כנראה עקב ירידת כמות החיידקים באזור הגרון והלוע , הודות הפרשת הרוק המוגברת. ובהשפעת הקסיליטול המפריע לחיידקים להתרבות.
  • תחליף מצוין לגמילה מהמוצץ בגילי 4-5 הילדים נדלקים מהר מאוד ,ועוזבים את המוצץ .
  • הודות הפרשת הרוק המוגברת המעלה את PH הנמוך החומצי, לאחר הארוחה ,החיידקים לא יכולים לפעול . ברוק קיימים חומרים הנקרים בופרים BUFFERS שמייצבים את ה PH לרמת הנורמה .
  • פעילות הלעיסה מתפקדת כפיזיותרפיה לאנשים הסובלים בקושי בפתיחת הפה.
  • לאנשים הסובלים מיובש בפה המסטיק מעודד הפרשת הרוק המקטין את היובש.
  • לעיסה מסטיק תגרום לירידת ריח רע   הודות הפרשת הרוק המוגברת

 

יש חסרונות גם , לעיסה מוגזמת של מסטיק תגרום לפעילות יתר של שרירי הלעיסה ומפרקי הלעיסה. סה"כ זמן הלעיסה מזונות ביום מסתכם ל כ 20-עד 30 דקות ביום אי לכך כל פעילות דומה מעבר לזמנים האלה יכולה לגרום נזק עצום למערכת הלעיסה. לעיסה מוגברת גורמת להפרשת מוגברת של מיצי הבטן שעובדים על ריק , ויכול לגרום לתופעות של נפיחויות בחלל הבטן ולגזים , אי לכך רצוי ללעוס לאחר הארוחות.

מומלץ  ללעוס מסטיק לאחר ארוחה לא יותר מ 5  דקות כל פעם  או במצטבר ליום לא יותר מ 30 דקות  כדי למנוע נזקים למערכת הלעיסה.

בליעה מסטיק לא תגרום נזק, הגוף לא מעכל את המסטיק ,הוא לא יתקע אבל ייקח זמן עד שיפנה אותו מהגוף .

 

סוכרייה כשמהי ממתק על בסיס סוכר. כבר בימים קדם במצרים, ביוון וברומא היו מכינים ממתקים על בסיס דבש. כפי שאנו מכירים אותה היום היא גם מכילה צבעי מאכל. כל הסוכריות על בסיס סוכר מזיקים לשיניים ומגבירים את פעילות החיידקים. רצוי לא לקנות ואתם ולא להרגיל את ילדים על אכילתם. 

רצוי אם כבר לקנות כאלה שלא מכילים סוכר אלה קסיליטול שהוא תחליף סוכר הקיים גם במסטיקים (אורביט,מסט). אין ללעוס את הסוכריות הקשות אלה למצוץ אותה , ואלה שבטעם פרי הדר מעודדות את הפרשת הרוק והן מומלצות יותר, לאנשים הסובלים מיובש בפה או ריח רע. וכמובן הכול במידה ולא להגזים , זה לא מוצר מומלץ בכלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *