יתר רגישות בשיניים

מתאר תופעה של רגישות יתר של השיניים  בזמן שתייה או אכילה משהו (קר-חם-מתוק-חמוץ ) ,הגורם לכאב חד "מקפיץ" , ורגעי בשיניים, שבדרך כלל עובר לאחר מספר שניות ,וחוזר על עצמו שוב בזמן הגירוי החוזר .היא  יכולה להיות תופעה חולפת ולא חוזרת  או קבועה אשר מפריעה לתפקוד ולאיכות החיים של אנשים הסובלים ממנה. לכל קבוצה המאפיינים שלה ודרכי הטיפול שונים.

רגישות זמנית וחולפת : היא יכולה להופיע בדרך כלל בעקבות  טמפרטורה קיצונית. או לאחר טיפול שיניים.

טמפרטורה קיצונית (קר/חם) גורם להתכווצות או התפשטות/התרחבות השן הגורם ללחץ חזק לעצב שבתוך השן המעיר לנו שעברנו את כוח הסיבולת של השן, זה קורה במיוחד עם קור קיצוני (מים מאוד קרים או גלידות למיניהן) תחשבו שזה כמו להחזיק קרח ביד לאחר מספר שניות אנחנו לא יכולים לסבול את קור זורקים מיד את הקרח ,היא יכולה להופיע אצל ילדים ומבוגרים ואין צורך לטיפול כלשהוא לשם כך, והיא עוברת לאחר מספר שניות. מצב אחר הוא שן עם שחזור(סתימה) שאחוז השינוי הנפח בטמפרטורה שונה של השן והשחזור הגורם ללחץ של חומר השחזור לרקמת השן  אי לכך העצב מגיב עם הכאב החד. שחזורים מתכתיים בשם "אמלגם" גם מעבירם דרך המתכת את הטמפרטורה ישר לשן אי לכך עדיף לא להשתמש בהן כשהיום יש תחליפי לבנים ואסתטיים המונעים את התופעות האלה. כל עוד התופעה חולפת מעצמה ולא חוזרת מספר פעמיים שוב ושוב היא לא דורשת התייחסות מיחדת ואין צורך לטפל בה.

יתר רגישות לאחר טיפול שיניים: לאחר הסרת אבנית, או טיפול חניכיים, עקב חשיפת השורשים  לאחר נסיגת חניכיים והיא חולפת עם הזמן , ובמידה שיתר הרגישות מתגברת עם הזמן יש לגשת שוב למרפאה לביקורת חוזרת וקבלת הנחיות חדשות איך ניתן לעזור להתגבר לבעיה. מצב שונה של יתר רגישות הוא לאחר טיפול בשן עצמה לצורך סילוק העששת ושחזורה. לפעמיים עצם פעולת סילוק העששת והתקרבות לעצב "מעוררת"  אותו והוא יכול לגרום ליתר רגישות בימים הראשונים שלאחר הטיפול וחולף תוך שבוע ימים ואין צורך לטיפול לשם כך. יתר רגישות יכולה להופיע גם עקב החומר שהשן שוחזרה לאחר סילוק העששת וזה שונה בין אם החומר הוא מתכתי או אם הוא לבן. כשהשן שוחזרה עם "אמלגם" המתכת מעבירה את הטמפרטורה מהר וישר לעומק השן לכיוון העצב אי לכך אין לעצב יכולת להתמודד עם הגירוי החזק ואנחנו מרגישים את הכאב החזק , אי לכך זה מעודד את השן להתגונן ולבנות רקמה הגנתית בתוכה שבמשך הזמן הרגישות יורדת לעט לעט  עד שהיא חולפת תוך חודשיים ימים. במידה שהיא לא עוברת או מתגברת עם הזמן יש צורך לגשת למרפאה לביקורת לשם קבלת החלטה מושכלת מה הטיפול העדיף במקרה הספציפי . במידה שהרגישות עברה והיא מופיעה מידי פעם עקב הטמפרטורה הקיצונית אין צורך בטיפול כלשהוא כי זאת תופעה שלא ניתן  להעלים אותה . כשהשן שוחזרה עם חומר לבן והרגישות לא עברה לאחר שבוע של הטיפול ייתכן שיש אזור שחומר השחזור לא אוטם את השן ויש לגשת למרפאה לשם  החלפת  השחזור מכיוון שהחומר הלבן בגוון דומה לשן ולא ניתן לראות היכן הנקודה של חוסר האטימה אי לכך רצוי להסיר את השחזור ולבצע אותו שוב.

יתר רגישות קבועה/תמידית/כרונית: מצב שאנשים שסובלים  ממנה , נרתעים מטמפרטורה קיצונית ומחכים שהאוכל או השתייה יגיע לטמפרטורה הרצויה להם כדי למנוע לתופעה של הכאב להופיע שוב וכאן חשוב מאוד לגשת לבדיקה לאבחון מה מקורה של הרגישות לשם התאמה טיפול להקלה או להיעלמות התופעה.

הסיבות ליתר רגישות קבועה הן שונות מאוד, ויכול להיות עקב עששת, שחזורים לקויים , סדקים בשיניים ,שחיקת שיניים ונסיגת חניכיים. מכיוון שהן שונות והטיפול בהן שונה מאוד, התלוי במקור הבעיה ורק רופא שיניים יכול לאבחן את הסיבה ולהתאים את הטיפול יש צורך לאבחון.

עששת: עקב עששת/חור/ריקבון בשן היא יכולה להגיב עם יתר רגישות או כאב חד רק בדיקה עם צילומים יכול לפסול או לאמת  קיום של עששת  , במידה שהתגלתה עששת יש צורך לסילוקה ובשחזור השן.

שחזורים לקויים: גם שחזורים סובלים מבלאי ויכולים להיסדק ,להישבר או לאבד את אטימתם, שבסופו של דבר יגרום ליתר רגישות המחייב את החלפתם כדי לפתור את הבעיה. 

סדקים בשיניים: אתגר לא פשוט לרופא השיניים לאבחן יתר רגישות שמקורה בסדק בשן, לרוב לא ניתן לראות סדק  בצילום, או קלינית, מכיוון שעובי הסדק יכול להיות רק מספר מיקרונים בודדים ואין באפשרותנו היום עם הטכנולוגיה הקיימת לראות אותם, מצב כזה לא תמיד בא לידי פתרון מיד, רק מעקב , וטיפול עם חומרים המקלים על יתר הרגישות, וכשיש סדק רובם עם הזמן לפעמים לאחר שבועות או חודשים גדלים עד שיום בהיר אחד פינה או אזור מסוים של השן נופל /מתמטט וזה מאמת את אבחנה שהיה סדק שלא יכולנו לאבחן או לאתר בהתחלה וכמובן יש צורך בשחזור לשם השלמת השן .

שחיקת שיניים: יכולה לגרום ליתר רגישות . עקב שחיקה איבוד חומר שן טראומטי  לרוב באזור החיצוני/חזית השן  עקב צחצוח  חזק מידי ,שימוש במברשות עם סיבים קשים ולא מעוגלים, או משחות להלבנת שיניים. כמובן יש צורך למנוע שימוש חוזר של הגורם של הבעיה לשם עצירת תהליך הדרדרות, וכמובן הפתרון הטיפולי יהיה מותאם לחומרת הנזק , משימוש במשחות ליתר רגישות עד לציפויי שיניים כשהמצב האסתטי חמור מאוד .  ארוזיה מצב של ההתמוססות חומר שן דומה למצב של עששת הנגרם עקב מזונות חומצתיים הגורם להתפוררות חומר השן. מזונות אלה כלולים כל סוגי פרות הדר, רימונים ,  עגבניות, חמוצים, אלכוהול( עקב תסיסה הפרי ,עם PH חומצתי ) מצב שלרוב המטופל מתלונן שאפילו שאיפה אוויר גורם לכאב. הטיפול במצב כזה לרוב הוא ע"י משחות וחומרים במרפאה או בבית שמעודדים את השן לבנות ולאטום את העצמה בחזרה .התהליך הוא עיטי מאוד מכיוון שלשן לוקח פי שלוש זמן לתקן את עצמה מהזמן שנגרם הנזק בחישוב פשוט  הכמות חומר שן שאיבדנו בשבוע לשן תיקח 3 שבועות לתקן את עצמה, להרוס זה מהר אבל לבנות זה יותר קשה ולוקח יותר זמן. חריקת שיניים/BRUXISM מצב עקב חיכוך בן השיניים  בעיקר בלילה, כשחלק העליון של השן באזור הכותרת נשחק ונאבד ,הגורם להתקרבות וחשיפת הדנטין שקרובה לעצב. זה תהליך עיטי של איבוד חומר השן שלעיטים גורם לתופעה של יתר רגישות  הטיפול  זה שימוש בסד לילה ושחזור כותרת השיניים כדי להחזיר למשנן  את תפקודה, וגודלה הטבעי ולמנוע המשך הדרדרות ונזק יותר חמור שיהיה קשה לתקן עם הזמן.

נסיגת חניכיים : כשמה היא נסיגה , ירידת קו החניכיים מאזור שול הכורת לכיוון קצה שורש השן  הגורם לחשיפת השורש  .  שיכול להופיע עקב טראומה ,נסיגת טבעית/גנטית או עקב ממחלת חניכיים הגורם  לגילוי הדנטין (רקמת האוטמת את העצב) שמורכבת מחומר מינרלי ומחומר אורגני עם  תעלות בשן טובוליים  ,מין שלוחות של העצב מתוך השן לחלק החיצוני של הדנטין, התעלות האלה אמורות להיות אטומות אבל כשהן מאבדות את אטימתן הגירוי של הטמפרטורה מועבר מהר וישר אל תוך העצב הגורם לכאב או לרגישות חדה. איבוד האטימה יכולה להיות  ,עקב אברזיה או ארוזיה או בשילוב משני הגורמים. ( דומה למצב שצוין מעלה בשחיקת שיניים) הרוב את הטראומה של הצחצוח בשילוב עם מזונות הממיסים את האטימה גורם להופעה של יתר רגישות שורשית עקב נסיגת חניכיים. הטיפול בה בעיקר זה להימנע לגורם המזיק והטיפול הוא שימוש במשחות וחומרים ליתר רגישות המעודדים את השן לאטום את התעלות האלה בחזרה. כמובן שרק רופא שיניים יכול לאבחן ממקור הבעיה ולהתאים את הטיפול הדרוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *