מוצץ לתינוק

מוצץ הוא אביזר בצורה פטמה, עשוי מגומי, פלסטיק, סיליקון, או משילוב שלהם, הניתן לתינוק כדי להרגיעו .כפי שאנו מכירים אותו היום הוא הופיע בתחילה המאה ה 20 .

האם יש צורך בו ? לא מבחינת פיזיולוגי ואבולוציוני אין צורך במוצץ.  הוא לא תורם בכלום  להתפתחות התקינה של הרך שנולד. להיפך בשימוש ממושך לאחר בקיעת השיניים יגרום עיוותים בהתפתחות הלסתות והסגר התקין של השיניים שלא ניתן לתקן אותם מעולם , יפריע לדיבור שיגרום לקשיים , שלעטים יידרש קלינאית תקשורת לצורך תיקון . בקיצור שימוש מוגזם וממושך יגרום רק בעיות.

אבל למה משתמשים בו?  יש הסבורים שהשימוש בו הוא כתחליף אורלית להתמודדות עם תסכול שהם חווים בחיי היומיום. בתחילה נצמד הרך הנולד אל אמו כדי למצוא הגנה ונחמה, אך כשהוא גדל הוא מפתח עצמאות ונפרד מאמו, ואין לו תמיד אפשרות להתנחם בזרועותיה; ועל כן – ברגעים שבהם הוא זקוק לנחמה או להרגעה, הוא לעתים מתכרבל עם חפץ רך ונעים או ימצוץ מוצץ או אצבע כחלופה. טענה זו חלקית והיפותטית מכיוון שבהדמיות בשלבי ההיריון נצפו עוברים המוצצים אצבע , השאלה האם זה צורך פיזיולוגי או אבולוציוני או זה מצב בהתפתחות האורלית שהוא מכיר את גופו ומפתח את חושיו. אבל אין הוכחות מדעיות מהו הנכון . ובעיקר משתמשים בו לצורך הרגעת התינוק

האם שימוש במוצץ יפריע בהנקה? כן. פעולה הנקה דורשת מאמץ עצום של התינוק ,לסת התחתונה מפותחת פחות לאומת העליונה פעולת  ההנקה דורשת להוציא החוצה את הלסת התחתונה ומעודדת את התפתחותה התקינה בחודשים הראשונים, הצורך ללחוץ בפיטמה עם החניכיים והלשון  לשם הנקה ובליעה היא פעול הדורשת מיומנות רבה שלוקח זמן לרכוש אותה, שימוש במוצץ לא מומלץ לפני 6 שבעות מכיוון שהמוצץ לא דורש מיומנות או כוח לאומת הנקה אי לכך יכול מאוד לבלבל את התינוק שבסופו של דבר ההנקה לא תהיה יעילה ולא יספק מספיק חלב להתפתחותו התקינה של התינוק.

מה לגבי פגים? ההמלצה המקובלת היא כן לתת מוצץ שיעזור לחיזוק והתפתחות השרירים של הפג.

גמילה ממוצץ תעשו מהר ככל האפשר וכדי למנוע נזקים התפתחותיים של הלסתות והשיניים, גמילה בגיל מאוחר קשה פי כמה, רצוי לגמול כבר בגיל שנה ובהדרגה.

מוות בעריסה מחקרים הראו שתינוקות המוצצים מוצץ סיכון מופחת של מוות בעריסה, (תינוקות שמוצצים גם סבלו ממוות בעריסה) עדיין לא יודעים מה הסיבה של התופעה הטראגית הזאת ואיך אפשר למנוע אותה, (ייתכן כשל התפתחותי באזור הלוע הגורם ללשון לחסום את מעבר האוויר כמו שקורה אצל מבוגרים בדום נשימתי אבל זאת דעתי המושכלת בלבד ואין מחקרים שיכולים לבסס מה הבעיה ואיך למנוע אותה ) אמנם משרד הבריאות ממליץ שימוש במוצץ עד גיל שנה בכדי להפחית את סיכון של מוות בעריסה. 

סוגים שונים של מוצצים: אנחנו רופאי השיניים ממליצים על מוצץ אורתודנטי המונע נזקים בלסתות ובשיניים אבל עם הגמילה תהיה בגיל מוקדם כפי שמומלץ עד גיל שנה אין חשיבות איזה לקנות, אבל רוב התינוקות מוצצים לפחות עד גיל שנתיים ושלוש וחלקם מעבר לזה בגילאים האלה iהנזקים כבר נראים לעין. אי לכך עדיף מוצצים אורתודונטים  שבעט מציצה מתרחבים בתוך החייך , וברור שהשימוש הממושך של הרבה שעות ביום, או במשך כל השינה, לא מומלץ הכול במידה.  

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *